Smådyr

Tjenester for katt, hund og kanin

Tannstell og tannhelse

Tannhelse

Vi syns det er viktig å fokusere på dyrets tannhelse gjennom hele livet da tannproblemer ofte er smertefulle og dyr ikke bestandig er like flinke til å uttrykke at de har vondt. Vi erfarer at små hunderaser er mer utsatt for tannstein og tannproblemer enn de større hunderasene, men alle hunder kan få tannstein.

Tannstein også vanlig hos katt.

Hvor ofte tannstein må fjernes varierer, men vi anbefaler årlig tannsjekk, gjerne i forbindelse med vaksinering. Da får vi undersøkt tenner og munnhule og vurdert om det er nødvendig med tannrens. Tannstein er et belegg av plakk og spytt, som bygger seg opp på utsiden av tennene.
Hvis tannstein ikke fjernes, vil det etter hvert gi irritasjon i tannkjøttet, som kan føre til tannkjøttbetennelse (periodontitt). Periodontitt er smertefullt, og kan føre til tannløsning hvis det vedvarer.

Lykkelig og frisk hund

Vaksinering, hund

VAKSINERING AV HUND

Vi anbefaler årlig vaksinering av alle hunder. Det blir da foretatt en helseundersøkelse i sammenheng med denne vaksineringen, som blant annet inkluderer sjekk av tenner og munnhule, øyne, ører, pels, slimhinner og hjerte. Den årlige helsesjekken gir oss muligheten til å oppdage forandringer/tilstander på et tidligere tidspunkt, samt at vi kan gjøre deg som eier oppmerksom på eventuelle tiltak som kan bedre helsen til dyret ditt.

Hvilke sykdommer hunden din bør vaksineres mot, avhenger av hvor i verden den oppholder seg. I Norge anbefales det å vaksinere alle hunder mot følgende sykdommer: valpesyke, smittsom leverbetennelse, parvovirus og parainfluensa/kennelhoste.

Grunnvaksinering:

• vaksine: 8 uker: parvovirus
  • vaksine (2-4 uker etter vaksine nr. 1):12 uker: parvovirus, valpesyke, smittsom leverbetennelse og kennelhoste
  • vaksine: 12 måneder. parvovirus, valpesyke, smittsom leverbetennelse og kennelhoste
  • NB: unge valper utsatt for ett høyt smittepress eller i tilfeller der det er tvil om mors beskyttelse kan valpene vaksineres ved 6 ukers alder.

Vaksinen mot valpesyke, parvovirus og smittsom leverbetennelse har en varighet på 3 år, mens kennelhostevaksinen kun varer i ett år. Det er derfor man ønsker en årlig vaksinering av alle hunder.

Ved utenlandsreiser kan det kreves ytterligere vaksinasjon. Kontroller dette ved planlegging av reise, slik at alle krav er oppfylt i forbindelse med utreise. Informasjon kan finnes på mattilsynets hjemmeside. Husk at hunden må ha pass ved reise til utlandet.

Vaksinering, katt

VAKSINERING AV KATT

Vi anbefaler årlig vaksinering av alle katter, og vi foretar samtidig en helseundersøkelse av katten din. I Norge anbefales det å vaksinere alle katter mot følgende sykdommer: kattepest, katteinfluensa og chlamydiainfeksjon.

Grunnvaksinering:

1. vaksine: fra 8 ukers alder: kattepest, katteinfluensa og chlamydia
  2. vaksine: 3-4 uker etter 1. vaksine: kattepest, katteinfluensa og chlamydia

Deretter er det årlig vaksinering.

For katter som skal reise utenlands kreves ytterligere vaksinasjoner. På mattilsynets hjemmeside kan man finne mer informasjon. Husk at katten må ha ett pass ved reise til utlandet.

Vi har pakkepriser når ulike behandlinger gjøres samtidig. (Eksempelvis kastrering, vaksinering og ID-merking). I tillegg til kastrering og vaksinering, så anbefaler vi alle å ID-merke katten. Dette er en enkel måte å identifisere katter på, og gjør det mulig å finne tilbake til eier dersom katten skal komme bort fra hjemmet sitt.

omoss1

Kastrering/sterilisering

Hvorfor kastrere/sterilisere katten din? Det er mange fordeler både når det kommer til helse og gemytt.

Kastrering/sterilisering av katten din er et viktig tiltak for å unngå uønskede kattunger og redusere hjemløshet blant katter. Kastrering har også helsemessige fordeler, da en kastrert katt er roligere og sloss mindre med andre katter. Den blir rett og slett mer hjemmekjær og styres ikke lenger av hormoner i søk etter andre katter i løpetid.

Når kan katten kastreres?

• Hannkatter kan kastreres fra 4-6 måneders alder. Dette innebærer at man fjerner testiklene. Dette er en lite invasiv operasjon, og katten trenger verken skjerm/body eller etterbehandling.
  • Hunnkatter kan kastreres fra 6 måneders alder.  Dette er en litt mer invasiv og omfattende operasjon som innebærer at man fjerner eggstokker og livmor. Likevel opplever vi at katten kommer seg utrolig fort etterpå, og trenger sjelden skjerm, men får med seg smertestillende i noen dager.

Vi ser på dette som ett bedre alternativ enn p-piller eller annen hormonbehandling da slike behandlinger medfører en del uønskede bivirkninger som for eksempel økt risiko for jursvulster.

Kastrering/sterilisering

Det er ikke like vanlig å kastrere/sterilisere hunder, men også dette gjøres i enkelte tilfeller. Ofte er disse inngrepene knyttet til sykdom eller atferd.

Hovedsakelig er det snakk om en kjemisk kastrering/medisinindusert kastrering.

Hos tisper er det hovedsakelig brukt i forbindelse med utsettelse av løpetid. Det er viktig å være klar over at hormonbehandling kan gi økt risiko for livmorbetennelse og/eller svulster i melkekjertlene.

Hos enkelte tisper kan det være aktuelt å operer bort livmoren ved enkelte sykdomstilstander som for eksempel livmorbetennelse. Dette er indisert da slike betennelsestilstander kan være vanskelig å bli kvitt og/eller kommer ofte tilbake ved neste løpetid.

Hos hannhunder henger ofte kastering sammen med atferd. Da er det enten snakk om en injeksjon eller chip som deponeres under huden.  Funksjonen er å undertrykke testiklenes aktivitet. Dette gjør at testiklene minimeres i størrelse og uønsket atferd kan avta. Når medikament/implantatets virketid begynner å utgå, vil testiklene på nytt vokse tilbake til sin normale størrelse og få tilbake sin normale funksjon.

En injeksjon virker etter noen dager, og varigheten er mellom 4-6 måneder

Ett implantat virker etter 4-6 uker, og har en varighet på 6 måneder eller 1 år alt etter hvilken styrke man ønsker. Det er viktig å være klar over at hunden fortsatt er kjønnsdriftig i ukene før full effekt. Er det første gangen man prøver ut ett slikt implantat kan der være lurt å prøve den korteste varianten for å se hvordan hunden responderer.

Som ved annen medikamentell behandling kan man oppleve bivirkninger. Man kan få en lokal reaksjon ved injeksjonsområdet i form av en hevelse eller en mild betennelse. Man ser også at kastrerte hunder ofte har en tendens til å gå opp i vekt, og i mer sjeldne tilfeller få dårligere pelskvalitet eller inkontinens.

Det er viktig å være klar over at ikke all uønsket atferd skyldes hormoner, og derfor vil ikke en kjemisk kastrering nødvendigvis alltid ha ønsket effekt.

Hvit logo

Inderøy Dyreklinikk AS